Sobota, 13 dubna
Shadow

KRIMINÁLNÍ PŘÍBĚHY OSMDESÁTÝCH LET

Spread the love

Supraphon vydává novou audioknihu deseti povídek o skutečných zločinech, které vyšetřovali špičkoví českoslovenští kriminalisté. Nese název Kriminální příběhy osmdesátých let a načetl ji herec Norbert Lichý jako jednu ze svých posledních audioknih.

Oblíbený žánr „true crime“ se věnuje opravdovým kriminálním případům a popisuje policejní pátrání podle vyprávění reálných detektivů. Napínavé a čtivé texty spisovatele a reportéra I. M. Jedličky patří již dlouhá léta k nejznámějším dílům tohoto literárního stylu u nás.

Příběhy zařazené do této audioknihy vrací posluchače do let 1980–1987 a zabývají se šokujícími zločiny, které se odehrály na různých místech republiky. Ve své době šlo o známé kauzy. Svědčí o tom i fakt, že okolnosti dvou případů inspirovaly rovněž tvůrce seriálu Malý pitaval z velkého města. Příběh Salvátor a ohnivá smrt zpracovává záhadné zmizení staršího muže a jeho osobního vozu (v seriálu jde o díl Vedoucí partiové prodejny) a povídka Pistolník s červenou kuklou vypráví o pátrání po mimořádně drzém pachateli několika nebezpečných loupežných přepadení v Praze a okolí (díl nazvaný Muž s punčochou).

Nahrávka byla dokončena v průběhu roku 2023 a rozhodně jsme v té chvíli netušili, že půjde o poslední audioknižní práci Norberta Lichého pro Supraphon,“ vzpomíná na výjimečného herce a letitého spolupracovníka šéfproducent audioknih Supraphonu Alana Piskač a dodává: „Norbert Lichý načetl pro Supraphon řadu detektivních titulů, toto album je již čtvrtým výběrem povídek I.M.Jedličky v hercově jedinečném podání. Mrzí nás, že naše spolupráce nebude mít pokračování. V Norbertovi odešel nenahraditelný hlas supraphonských titulů krimi žánru. Díky zvukovým nahrávkám na něj však nikdy nezapomeneme.“

K fenoménu kriminálních příběhů v podobě audioknih pak Piskač doplňuje: „Spisovatel I.M.Jedlička psal true crime již v době, kdy se tomuto žánru ještě tak neříkalo. Jeho povídky z osmdesátých let snesou srovnání se současnou produkcí, propracovaným stylem a jazykem vyprávění ji možná dokonce v mnohém předčí.“