Pátek, 3 května
Shadow

Zimní pneumatiky s předstihem

Spread the love

S přezutím neotálejme – brzdná dráha auta na letních pneumatikách je o
čtvrtinu delší

Jak těžké je poznat pneumatiku určenou pro náročné zimní podmínky?
Zásady pro správné obutí osobních vozidel i automobilů nad 3,5 tuny

Po nadprůměrně teplém září přichází teplotní zlom. Začátek října nám
na mnoha místech připraví ochutnávku zimního počasí. Teploty poklesnou
k bodu mrazu a navíc se na silnicích objeví první sníh. Nastal čas
přezout automobily do kvalitních zimních pneumatik.
Pravidla silničního provozu sice stanoví, že povinnost používat zimní
pneumatiky platí za stanovených podmínek až od 1. listopadu, avšak
propastný rozdíl v jízdních vlastnostech vozidla obutého do kvalitních
zimních plášťů a automobilu jedoucího na pneumatikách letních by mohl
být dostatečným motivem přezout už v říjnu. To se týká především těch,
kdo bydlí v horských oblastech, a řidičů služebně křižujících celou
republiku. Složení směsi zimních pneumatik totiž zaručuje jejich
potřebnou přilnavost k povrchu vozovky za nízkých teplot. Již při
poklesu teplot pod plus sedm stupňů jsou v tomto směru lepší než
pneumatiky letní či celoroční. Navíc vlastnosti jejich vzorku
zajišťují jejich žádoucí samočisticí schopnosti. „Brzdná dráha vozidla
obutého do letních pneumatik může být až o čtvrtinu delší. Podobně se
zhoršuje i směrová stabilita, automobil je tak náchylnější ke smyku,“
varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Co je, a co není zimní pneumatika?
Záleží na úhlu pohledu na věc. Zákon považuje za zimní ty, které jsou
označené symbolem M+S. Ve skutečnosti se ovšem jedná spíše o celoroční
obutí, které zaručí lepší záběr a stabilizaci vozidla ve zvoleném
směru jízdy na zabláceném povrchu či ve sněhové břečce. Pokud chce mít
řidič jistotu, že pneumatiky jeho vozidla budou mít požadované
vlastnosti i při nízkých teplotách, měl by jednoznačně volit ty
označené tzv. alpským symbolem. „Jedná se o emblém trojité hory se
sněhovou vločkou, na plášti bývá zpravidla umístěn vedle zákonem
požadovaného označení M+S,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční
bezpečnosti.

Jak je používat
Pro řidiče osobních automobilů platí, že musí mít zimní pneumatiky
obuty na všech kolech. Hloubka jejich běhounu musí činit minimálně 4
milimetry. Automobily kategorie M nebo N s maximální přípustnou
hmotností převyšující 3 500 kg musí mít zimní pneumatiky obuty na
kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Hloubka jejich
běhounu musí být alespoň 6 milimetrů. Nicméně ani u osobních
automobilů, ani u motorových vozidel nad 3,5 tuny nemusí být zimní
pneumatika na rezervním kole, rovněž tak neplatí povinnost opatřovat
zimními plášti kola přívěsů. Bez zimních plášťů se obejdou i
motocyklisté.

Pneumatika ojetá na zákonné minimum se může vymstít
Kvalita pneumatiky klesá s hloubkou dezénu. Výška běhounu nového
pláště je zhruba 8 mm. Pokud je sjet na 6 mm, prodlužuje se délka
brzdné dráhy o 20 procent, při sjetí na zákonnou minimální hranici 4
mm činí prodloužení 50 %. Řidič jedoucí ve vozidle obutém do plášťů s
hloubkou běhounu o výšce 2 mm musí počítat s brzdnou dráhou delší o
nemalých 70 procent. „Ovšem pokud chce mít řidič jistotu, že pro svou
bezpečnost na zimních silnicích udělal maximum, měl by volit i
kvalitní model plášťů. Ty mohou zkrátit délku brzdné dráhy až o jednu
třetinu,“ upozorňuje Roman Budský. Obecně se pak doporučuje používat
pneumatiky do pěti let od jejich zakoupení. Po delší době mohou za
nižších teplot ztrácet potřebnou přilnavost k vozovce.

Kdy povinně na zimních pneumatikách?
V České republice platí povinnost používat zimní pneumatiky v době od
1. listopadu do 31. března, a to v případě, že se na pozemní
komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze
vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se tak stane. Je
ovšem dobré připomenout poměrně čerstvou novinku, kterou ne všichni
řidiči zaznamenali. V případě, že je na začátku úseku umístěna
dopravní značka „Zimní výbava“, platí povinnost jet na zimních vždy,
bez ohledu na roční období, stav povrchu vozovky a panující počasí.

Postihy za nepoužívání zimních pneumatik
Bude-li při silniční kontrole zjištěno, že řidič nemá obuty předepsané
zimní pneumatiky, hrozí mu bloková pokuta do 2000 korun. Pokud bude
případ projednáván ve správním řízení, může dosáhnout výše pokuty až
2500 korun. Trestné body se ovšem neudělují.