Dokumentaristka a pedagožka Helena Třeštíková byla jmenována francouzskou ministryní kultury a komunikace, paní Rimou Abdul-Malak, důstojníkem Řádu umění a literatury. Vyznamenání je udělováno za významné zásluhy na poli umění a literatury osobnostem, které přispívají k šíření umění a literatury ve Francii i ve světě. Tento řád uděluje ministr kultury na návrh Rady. Slavnostní ceremoniál předání francouzského vyznamenání se bude konat ve středu 6. března na Velvyslanectví Francie v Praze, Řád umění a literatury předá režisérce Heleně Třeštíkové nový francouzský
velvyslanec, pan Stéphane Crouzat.
„Francouzskou kulturu miluji od mládí, vždy jsem se toužila podívat do Paříže. Podařilo se mi to rok po maturitě v mých dvaceti letech, v létě roku 1969. Paříž byla pro mě zjevením: galerie, muzea, svobodné město plné inspirace. Tehdy jsem si dala závazek, že musím dokázat stát se režisérkou. Za několik měsíců se zavřely hranice Československa, do Paříže jsem se tak znovu podívala až za několik desítek let, když se tam promítaly některé mé filmy,“ říká Helena Třeštíková. Velkou retrospektivu filmů české režisérky uspořádalo pařížské Centre Pompidou v roce 2021, organizátoři do ní zařadili jak rané, tak novější dokumenty, mezi nimi Soukromý vesmír, části Manželských etud nebo snímky s jedinečnými osudy, jako jsou Katka, Marcela či Mallory. Helena Třeštíková natočila desítky filmů, řada z nich byla oceněna v zahraničí. V roce 2008 převzala například v Kodani cenu Evropského filmové akademie v kategorii dokument za svůj snímek René. V roce 2019 se Třeštíková stala se členkou americké Akademie filmového umění a věd, která každoročně uděluje ceny Oscar.
V současné době pracuje na postprodukci jednoho ze svých dokumentů, tentokrát o zpěvačce Báře Basikové. Se svým štábem ji tak sleduje s kamerou téměř dvacet let. Dokončuje také čtvrtou sérii Manželských etud, osudy svých hrdinů v tomto projektu sleduje dokonce od roku 1980, třetí série byla už odvysílána Českou televizí. Časosběrná metoda je pro režisérku Helenu Třeštíkovou typická, stejně jako dokumentaristika zaměřená na mezilidské vztahy a sociální problémy. Své celoživotní pracovní zkušenosti předává Helena Třeštíková řadu let jako pedagožka svým studentům na Katedře dokumentární tvorby na pražské FAMU.