Pátek, 3 května
Shadow

Martin Prokop: na Dakar se nejde připravit na sto procent

Spread the love

Martin Prokop je znám hlavně z mistrovství světa v rallye WRC. Loni si vyzkoušel Rallye Dakar, která ho natolik nadchla, že se rozhodl si jí zopakovat. Usedl za volant nového speciálu Ford F-150 Raptor, přezdívaný Shrek a vývoji tohoto vozu podřídil většinu letošní sezony. Martina Prokopa jsme měli možnost krátce po aklimatizaci a odpočinku vyzpovídat.

Jak jste byl spokojený s vozem Ford Raptor F-150?

Rád bych Forda vyzdvihl, má atmosférický motor 5.0 z vozu Ford Mustang a speciální úpravy povolené organizátory Dakaru. V cíli jsem byl šťastný, že jsem s ním absolvoval celou etapu bez  jediného zásadního problému. Na přípravě jsem se podílel i osobně a k tomu jsem měl k dispozici skvělý tým lidí. Kluci se nevyspali, makali tvrdě, na dílně se spalo a spalo se hodně málo, technici kouřili jednu cigaretu za druhou a makali jako šrouby, aby bylo auto v základu hotové, pak se ještě dodělávalo přímo v Paraguayi. Cítil jsem se v něm skvěle, nenechalo nás nikde stát, udělali jsme ho závodnější tím i tvrdší. Ford neměl žádné zásadní potíže a po každé etapě jsem ho hladil a děkoval mu, že mě dovezl do cíle a nenechalo nás někde viset.

Letos jste se nedostal ani jednou přes boudu, minulý rok se Vám to povedlo dvakrát. Je to o zkušenostech nebo o voze?

Zkušenosti v tom hrají obrovskou roli, když jedete Dakar podruhé, teprve se Vám to začíná spojovat a doplňujete s poznatky z předchozí rallye. Samozřejmě je to i zásluhou vozu, s Fordem jsem se sžil a maximálně jsem mu důvěřoval. Vůbec jsem ho nešetřil, když byl nějaký problém, dal jsem mu plný plyn a prostě jsem letěl přes duny a schody, věděl jsem, že to auto to zvládne bez zásadního problému.

Provázeli Vás nějaké zdravotní potíže?

Naštěstí jsem měl jen lehké potíže kvůli změně klimatu, ze zimy do tepla, ale nic zásadního co by nějak mohlo ovlivnit náš výsledek. Občas mě bolela záda, která to hodně odnášela na etapě, kde se jelo v podstatě sto kilometrů rovně, stačilo jen držet ruce na volantu  a držet nohu na plynu, ale byly tam hupy po dvou metrech a když jedete 120km/hod., to prostě jen v skáčete v kabině a dostáváte tvrdé rány. Nic jiného jako střevní potíže nebo horečky, mě nepotkalo.

Jak jste se připravoval fyzicky i psychicky na Dakar?

Fyzicky jsem se připravoval trošku jinak něž loni. Letos jsem odletěl do Colorada, kde jsem cvičil několik hodin denně ve vysokých nadmořských výškách kolem 3.000m, ale na sto procent se připravit nejde. Psychicky se na Dakar připravit nejde vůbec, až tam zjistíte,  že na to buď máte nebo nemáte. Nikdy nevíte, s jakými podmínkami se budete potýkat a co se přihodí, rozhodit Vás může cokoliv. Důležitá byla koncentrace. V Bolívii je většina roku hodně rozmanité počasí, rozpraskaná země, záplavy a vládly tam opravdu extrémní podmínky, byla to jedna z nejnáročnějších etap, se kterou jsem se setkal.

Máte nějaký extra silný zážitek, o kterém víte, že na něj nikdy nezapomenete?

Nezapomenu na celý Dakar, zážitků je opravdu spoustu, ale vrátil jsem se v pondělí a skoro dva dny prospal, nestačil jsem si přes únavu ještě v hlavě vše promítnout. Extrémní podmínky, málo spánku, skvělý tým i vůz, krásná krajina, prostě celek.

Jak trávíte volný čas?

Snažím se 3x týdně chodit do posilovny nebo cvičit venku, běhat a jezdit na kole. Občas si zahraju golf, na nic jiného moc času nemám. Většina volného času je spojená se závoděním.

 

S Martinem Prokopem jsme si povídali v Autopalace Spořilov – největší dealer vozů Ford

Text a foto: Jiří Káš