Sobota, 27 dubna
Shadow

Lyžák jako kovadlina

Spread the love

Sněhové podmínky milovníkům zimních sportů přejí. Sněhu je více než dost a do horských středisek míří statisíce lidí. Nejprve se tam ovšem musí nějak dostat – zpravidla autem. A do něj musí naložit i lyžařské vybavení: lyže, hůlky, lyžařské boty, oblečení. To vše je potřeba do auta bezpečně uložit, protože špatně uložené lyže nebo přeskáče mohou naši cestu nasměrovat do nemocnice místo na sjezdovku.

Lyže raději na střechu

Řidič je povinen zajistit bezpečné uložení nákladu, a to tak, aby nikoho neohrožoval, a také tak, aby mu nijak nebránil při výhledu z vozidla. To říká zákon. Mnohdy ale na řádné upevnění nákladu ve vozidle zapomínáme. Při zimních cestách na hory nakládáme auto nejen zavazadly s potřebným oblečením, ale také sportovním vybavením. A právě lyže s ostrými hranami, ostré hůlky nebo tvrdé lyžařské boty jsou předměty, které nás v autě mohou ohrožovat. „Ideální je přepravovat lyžařské vybavení na nosiči na střeše auta. Nejvhodnější jsou uzamykatelné střešní boxy, protože do nich dáme nejen lyže, ale i další vybavení. Tady bychom si měli dát pozor na kvalitu zámků boxu, jeho uchycení k příčníkům, a tak dále. Velmi dobře nám pro orientaci pomohou nejrůznější spotřebitelské testy,“ doporučuje Martin Farář, šéf BESIP.

Řidič je odpovědný i za náklad a jeho uchycení na střeše vozidla. Nedostatečné uchycení a uvolnění střešního boxu nebo například lyží z nosiče může být příčinou tragické nehody. Stačí si představit, co se stane ve chvíli, kdy lyže nebo celý box projede čelním sklem za námi jedoucího vozidla. Nesmíme také překročit nosnost střechy, což je údaj, který najdeme ve velkém technickém průkazu.

Lyže v autě jako gilotina

Přeprava lyží a lyžařského vybavení v autě má svá pravidla. Často pro to, aby se nám do auta vešly, využíváme otvorů v opěradlech zadních sedadel. I tady bychom měli pamatovat na to, že je třeba je ještě následně upevnit, a ne je pouze otvorem prostrčit. V případě, že lyže přepravujeme v autě, vždy bychom je měli připoutat řemínky nebo páskami ke konstrukci vozidla. V řadě automobilů najdeme uchycovací oka na podlaze nebo v zavazadlovém prostoru. Ostré hrany lyží při pouhém prudkém brzdění a jejich nekontrolovaném pohybu v interiéru snadno někoho pořežou, nemluvě o pohmožděninách a boulích na hlavách. „Právě v zimě není problém, abychom se dostali i v nižší rychlosti mimo silnici. V takovém okamžiku všechny neupevněné předměty začnou poletovat po autě. V případě lyží, snowboardu nebo lyžařských bot nás pak přímo ohrožují na zdraví. Stačí si představit, co nám udělá hrana lyže při nárazu do hlavy, špička hůlky, které nám vletí do obličeje, nebo boty, jež poletí vpřed,“ varuje Martin Farář.

Máme-li lyžařské boty v autě, pak je dáváme na dno zavazadlového prostoru nebo pod nohy za přední sedadla. Často se stává, že při odjezdu ze sjezdovky, položíme lyžáky na naložená zavazadla, což v případě aut typu kombi, SUV nebo MPV, kdy nemáme mezi zadními sedadly a prostorem pro cestující ochrannou mříž, je doslova hazardováním se zdravím. „Musíme mít na paměti, že lyžařská bota váží 1,5 až 2 kilogramy, takže ve chvíli, kdy budeme jen prudce brzdit, poletí špatně uložená – navrchu zavazadlového prostoru – bota dopředu směrem na naše hlavy. Při nárazu v rychlosti pouhých 30 km/h pak taková bota vážící 1,9 kg udeří vahou 16 kilogramů, a při 50 km/h to už bude vahou přes 26 kg. Když si uvědomíme, jak je tvrdá a jak má ostré hrany, umíme si představit, co nám může způsobit.“ Co se děje se špatně uloženým lyžařským vybavením při nehodě ukázal ve svém testu také německý autoklub ADAC:

 

Zvýšení hmotnosti předmětu při havárii v rychlosti 50/90/130 km/h:

PŘEDMĚT HMOTNOST PŘI RYCHLOSTI 50 km/h HMOTNOST PŘI RYCHLOSTI 90 km/h HMOTNOST PŘI RYCHLOSTI 130 km/h
mobilní telefon  iPhone 0,143 kg 2 kg 3,6 kg 5,3 kg
Kniha0,4 kg 5,7 kg 10,2 kg 14,7 kg
Tablet Samsung 10  0,467 kg 6,6 kg 11,9 kg 17,2 kg
Nápoj 0,5 litru0,5 kg 7,1 kg 12,7 kg 18,4 kg
Nápoj 1,5 litru1,5 kg 21,2 kg 38,2 kg 55,2 kg
Lyžařská bota1,9 kg 26,9 kg 48,4 kg 69,9 kg

ZDROJ: BESIP

Není pohodlí jako pohodlí

Nejde jen o uložení nákladu. V zimě, právě často při cestách za lyžováním, nedodržujeme základní bezpečnostní pravidla. Za ztížených podmínek potřebujeme auto bezpečně ovládat, v čemž nám často brání vrstvy zimního oblečení. Čím více oblečení máme na sobě, tím pomaleji jsme schopni reagovat v kritické situaci. Řídíme v zimních bundách, v jejichž kapsách míváme nejrůznější předměty, což v důsledku zvyšuje riziko zranění, protože bezpečnostní pásy nemáme řádně dotažené nebo mezi nimi a naším tělem máme předměty, které nás mohou při nehodě poranit. „Jsou známy i případy, kdy se řidič po sundání lyží pod sjezdovkou nepřezul, nasedl do auta a řídil v přeskáčích. Asi si dovedeme představit, jak nebezpečné to je! Takový řidič vůbec nemá možnost bezpečně ovládat vozidlo, snadno sešlápne dva pedály najednou, sešlápne nechtěně brzdu nebo plyn současně s jiným pedálem, a tak dále. O tom, že vůbec nemá v takových botách cit, nemluvě.“ Častým argumentem takových řidičů bývá to, že jedou „jen kousek“, zapomínají na to, že většina nehod se stává právě na takových krátkých cestách.