Čtvrtek, 5 prosince
Shadow

Alkohol na silnicích v 90 procentech zabíjí muže

Spread the love

Pravděpodobnost účasti na nehodě u podnapilého řidiče do 21 let je až 135x vyšší než u jeho střízlivého vrstevníka

 V letech 2006 až 2015 zemřelo na českých silnicích 755 osob při nehodách s asistencí alkoholu. Dalších 25 919 lidí bylo zraněno

Každý šestý mrtvý při nehodě s alkoholem v roce 2015 byl cyklista

Mladí řidiči do 21 let při nehodě pod vlivem alkoholu ve výši 1,5 promile bourají 16x častěji než jejich podnapilí dospělí kolegové

V loňském roce zemřelo do 30 dnů po nehodě 738 osob. Z toho mužů bylo 573, tedy 78 procent. Alkohol připravil o život 72 účastníků silničního provozu, mužů bylo 64, což činí nemalých 89 procent. Nehody s alkoholem zabíjely především pasažéry v osobních automobilech, těch zemřelo 43, přičemž řidičů bylo 26 a jejich spolujezdců 17. Možná překvapivě následují – byť s velkým odstupem – usmrcení cyklisté, kterých bylo 12, tedy rovná šestina všech obětí. Po 6 bylo chodců a motocyklistů, dále se jednalo o 3 traktoristy a konečně o 1 řidiče a 1 spolujezdce v nákladním automobilu. „Bohužel neustále se potvrzuje, že ti, kteří usedají za volant v podnapilém stavu, věří, alkohol jejich výkon nezhoršuje. Jakmile jsou však odhaleni, nastupuje u nich ihned pocit studu. Obávají se především odsouzení ze strany přátel,“ dodává Martin Bednář z Akademie dopravního vzdělávání DEKRA.

Z celkového počtu zraněných byla třetina cyklistů

Dohromady bylo při nehodách s přítomností alkoholu zraněno 2 267 osob, přičemž žen bylo 455 a mužů 1 812 (rovných 80 procent). Ve 2 046 případech se jednalo o cestující ve vozidlech. Pasažérů v osobních automobilech bylo 1 145. Dále následuje 692 cyklistů, tedy 31 procent z celkového počtu zraněných. „Z průzkumu provedeného Centrem dopravního výzkumu vyplývá, že počet zraněných cyklistů by mohl být výrazně vyšší. Velká část jich totiž své zranění při nehodě nehlásí, přičemž se jedná především o události s lehčími zraněními,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. S velkým odstupem následují motocyklisté, kterých bylo zraněno 147, následují posádky nákladních automobilů (43 zraněných), 7 cestujících v traktoru a stejný počet cestujících v prostředcích hromadné přepravy osob.

Alkohol ohrožuje především osoby ve věku do 21 let

Nizozemský výzkumný ústav SWOV v letošním roce zveřejnil výsledky výzkumu, ze kterého vyplývá, že zdaleka největším nebezpečím jsou podnapilí řidiči ve věku do 21 let. Už při hladině alkoholu v krvi ve výši 0,2 promile je riziko jejich účasti na nehodě 1,5x vyšší než u osob ve věku 25-54 let. A s narůstající hladinou alkoholu tento rozdíl exponenciálně narůstá:

 

Hladina alkoholu v krvi řidiče (v promilích)             do 21 let         věk 25-54 let

0,5                                                      2,75x               1,09x

0,8                                                      7,4x                 1,69x

1,0                                                      16x                  2,51x

1,2                                                      36,7x               3,98x

1,5                                                      135x                8,43x  

 

Poměr rizika účasti na dopravní nehodě řidiče pod vlivem alkoholu ve srovnání se střízlivým řidičem

Riziko účasti na dopravní nehodě u podnapilých řidičů ve věku do 21 let je ve srovnání s jejich dospělými kolegy možná až překvapivě vysoké. Při hladině alkoholu 1,5 promile je 16x vyšší. „Jedná se o smrtící mix osobnostní nezralosti, vyhledávání adrenalinových zážitků, neschopnosti domýšlet následky vlastního konání a řidičské nezkušenosti,“ uvádí Martin Bednář ze společnosti DEKRA. Tradičně bývá prevence zaměřena na informování nastupující generace o rizicích v dopravě spojených s požíváním alkoholu a jiných návykových látek a rovněž tak na aplikaci sankčního systému. Nicméně mladé lidi je třeba informovat o rizicích komplexně. „Alkohol má totiž na svědomí nejen mrtvé a zmrzačené na silnicích, ale především nesmírné sociální a zdravotní následky pro jeho uživatele a jejich blízké okolí. Je nezbytné začít s prevencí včas, například i pomocí současných projektů orientovaných na začínající řidiče,“ uzavírá Roman Budský