Úterý, 8 července
Shadow

Nejlepší povolání na světě je film, říká Jan Bílek

Spread the love

Oblíbený Maigret s Brunem Cremerem, Dreyfusova aféra, ale i Kachyňova Prima sezóna, Hořící keř Agnieszky Holland nebo Pustina a Bez vědomí Ivana Zachariáše – to vše jsou seriály a filmy, které má na kontě mezinárodně uznávaný český producent Jan Bílek. Ten vstoupí do Producentské síně slávy na 59. ročníku MFF Karlovy Vary. Po Jiřím Ježkovi, Jaromíru Kallistovi a Jarmile Polákové jde již o čtvrtého zástupce producentské filmové profese, jenž převezme toto prestižní ocenění udělované Asociací producentů v audiovizi (APA) každoročně v rámci karlovarského filmového festivalu. Do síně slávy bude Jan Bílek uveden v neděli 6. července na
slavnostním předávání v karlovarském Poštovním Dvoře. Večer bude moderovat Jan Cina, cenu Jan Bílek převezme z rukou herečky Táni Pauhofové a producentky Terezy Polachové.


„Myslím, že nesmíme zapomenout, a všichni musí pořád vědět, že to nejlepší zaměstnání na světě je film – nic lepšího není,“ říká osmašedesátiletý producent Jan Bílek, který filmu zasvětil celý svůj život. Jako mladík začínal na produkční pozici v Československém státním filmu. Už v 80. letech se díky jazykovým předpokladům vypracoval na specialistu na koprodukce s německými filmovými produkcemi a Francií, později vystudoval FAMU. V roce 1991 s francouzskými partnery založil
nezávislou produkční společnost ETAMP. Ta se jako jedna z prvních polistopadových firem soustředila na zahraniční zakázky, tedy na zajištění komplexního servisu pro zahraniční filmové produkce. Stal se tak průkopníkem této producentské disciplíny ještě před rokem 1989.


Jan Bílek stál u zrodu APA a rovněž u obnovy MFF Karlovy Vary. Do současné doby má na kontě více než stovku filmových i reklamních projektů, spolupráci s renomovanými světovými tvůrci a herci. Projekty, na kterých pracoval, získaly řadu prestižních ocenění. Jako producent spolupracoval také na filmech Příliš hlučná samota s Philippem Noiretem v hlavní roli, Postel Oskara Reifa či Pasáž Juraje Herze a mnoha seriálových projektech. Měl tah i na výběr talentů – točil filmy
s kameramanem Jaroslavem Kučerou, jehož srovnává s oblíbeným kameramanem Woodyho Allena Vittoriem Storarem. Na francouzský trh uvedl jednoho z nejvlivnějších českých kameramanů, letos zesnulého Vladimíra Smutného, kterého považoval za génia ve svém oboru, a jenž se pak díky Bílkovi stal jedním z kameramanů slavného koprodukčního seriálu Maigret. Právě díky tomuto angažmá se Jan Bílek znal osobně i s jedním ze synů autora literární předlohy Maigreta Georgese Simenona. Nejen kvůli spolupráci na minisérii Hořící keř ho pojí i přátelský vztah s režisérkou Agnieszkou Holland. „S Agnieszkou Holland se máme hodně rádi a měli jsme spolu heslo: Pojďme natáčet digitálním způsobem, pojďme využívat všechny možnosti, které jsou, ale až si budeme o filmu povídat, pojďme si povídat analogově,“ říká producent Jan Bílek.


Den po vstupu do Producentské síně slávy, v pondělí 7. července od 12 hodin, bude mít veřejnost možnost Jana Bílka vidět v KVIFF.TV Parku. V moderovaném rozhovoru promluví o svých letitých zkušenostech producenta a aspektech této fascinující filmové profese v proměnách času. Předcházet mu bude projekce delší dvacetiminutové verze medailonu o něm. Do Producentské síně slávy APA jsou od roku 2022 uváděni nezávislí producenti, kteří se po roce 1989 výrazně zasadili o formování této profese v českém audiovizuálním prostředí. Autorem ceny ve formě sošky ve tvaru do skla zalitého mosazného vykřičníku je Jakub Berdych Karpelis ze studia Qubus.


APA je i letos partnerem programu Czech Film Industry Forum, který se bude konat v neděli 6. července od 15:30 do 19:00, a International Industry Insights v pondělí 7. července od 10:30 do 13:30 na Film Industry Main Stage v Císařských lázních. Jedná se o konferenční pásma krátkých příspěvků, v rámci nichž vystoupí přední české filmové asociace, státní instituce a klíčoví industry hráči. APA představí bilanci české audiovize za rok 2024, výzkum diváckých návyků, studii možností a
bariér přeshraniční distribuce českých hraných audiovizuálních děl či evropskou studii o strategiích duševního vlastnictví (IP) pro nezávislé producenty.