Neděle, 21 července
Shadow

Léto je zátěž pro laky karoserií, zapečený ptačí trus může způsobit poškození vrchní vrstvy laku

Spread the love

Pravidelné mytí karoserie je nejenom vizitkou majitele, ale také důležitým nástrojem péče o automobil. Letní měsíce navíc mohou být pro laky karoserií problém a takzvaně zapečený ptačí trus může způsobit poškození vrchní vrstvy laku. V tomto období je tedy třeba mýt vůz častěji a operativněji. Jak vybrat správnou automyčku? Každý typ má své výhody a nevýhody. Na co si dát také pozor?


Trendem je v poslední době tzv. bezdotykové mytí v samoobslužných boxech, které rostou doslova jako houby po dešti. Jedná se o box, který je vybaven jedním či více vysokotlakými čističi – tlakovými myčkami. Dále pak ovládacím panelem s velmi intuitivním ovládáním. „Hlavní výhodou tohoto způsobu mytí automobilu je, že majitel vozu má větší variabilitu mytí, může se více zaměřit na znečištěnější partie vozu. Tlak vody je navíc tak velký, že dokáže umýt i hodně zažrané nečistoty. Tyto myčky jsou také většinou levnější než klasické automyčky a mají často nepřetržitý provoz. Jedná se však o fyzicky náročnější variantu a je nutné mít určité znalosti, jak vůz správně umýt. Jsou také šetrnější k životnímu prostředí, protože se v některých z nich nepoužívá chemie,“ říká Emir Čorič ze společnosti Kärcher.


Nejrozšířenější je metoda mytí vozidel v klasické automyčce, která je situována v uzavřené budově s pojezdovými portály, nejčastěji s kartáči a vysušováním. Hlavní výhodou je zde pohodlí. Zakoupení programu mytí, nájezd a výjezd, sklopení zrcátek či odmontování antény jsou u této varianty jedinými fyzickými aktivitami. Mezi další výhody pak patří široká škála programů dle druhu znečištění vozidla nebo přání řidiče. Od základních (oplach vodou a mytí kartáči), přes pokročilé s voskem nebo mytím kol, až po prémiové s použitím nanovosku a mytím podvozku.


Nevýhodou starších kartáčových myček je, že se kartáče nemusí dostat všude, a hrozí tak nedokonalé umytí hlavně okolo zrcátek. Je zde však ale také riziko poškození laku karoserie od kartáčů. „To vzniká v případě, že na laku auta jsou hrubé nečistoty, které nejsou dostatečně odstraněny vysokotlakým předmytím boků a střechy. Následně kartáče s sebou tyto nečistoty strhují a může dojít k poškrábání laku. Nové portálové mycí linky, kde již funguje boční a střešní vysokotlaké předmytí, oba tyto nedostatky eliminuje.


Je velmi důležité, aby provozovatelé dbali na pravidelnou údržbu portálové mycí linky a dalšího vybavení včetně údržby technologií. Pokud řidič preferuje tuto variantu či nemá aktuálně jinou možnost a zajede do myčky, kterou nemá prověřenou, je dobré se o tomto ujistit u obsluhy. A také si rohlédnout čistotu a zázemí včetně přilehlé čerpací stanice i interiérů. To často prozradí na první pohled, jak se provozovatel o celý provoz stará,“ doporučuje Emir Čorič ze společnosti Kärcher.