Pondělí, 10 listopadu
Shadow

Kulturní tip: Výstava mistra tušové malby Jiřího Straky Kde končí Západ, kde začíná Východ ve Villa Pellé

Spread the love

Pozoruhodná díla Jiřího Straky, který se na mezinárodní scéně proslavil především jako mistr čínské tušové malby, jsou do 16. listopadu k vidění
v Galerii Villa Pellé v Praze-Bubenči. Prostřednictvím výstavy Kde končí Západ, kde začíná Východ Jiří Straka zpochybňuje kulturní stereotypy a
bortí zažité předsudky a koncepty. Malíř žijící střídavě v Česku a v Pekingu ve své tvorbě využívá tradiční čínské výtvarné techniky pro svá
aktuální „západní” témata.


Pro výstavu ve Villa Pellé, v autorské instalaci Jiřího Příhody, si Jiří Straka vybral soubor ručně malovaných modrobílých váz s motivy sociálně ironických glos
ze života současné Číny. Objevují se zde ale i motivy ryze nečínské, jako například televizní vysílač Ještěd či výjev srdcové dámy z karetní hry nebo
krajina Krkonoš, kde Straka vyrůstal. Pro malbu na porcelánové vázy autor použil prastarou technologii, jíž je malba kobaltem pod glazurou. Vázy jsou ručně
vyráběné na jihu Číny, kde je také Straka maloval. Porcelán slouží Strakovi místo plátna, je křehký a zároveň umožňuje jemné finesy, jako u tušové malby na
ručně vyráběný papír. „Zajímají mě na tom ty mezikulturní přesahy, málokdo ví, že technologie malby kobaltem pod glazurou je původně perská, tedy ne čínská,
postupem času a vlivem pronikání kultur se z tohoto porcelánu stalo čínské specifikum a současně i jakýsi symbol Číny a nejžádanější zboží, které se vozilo
jako cenný artikl do Evropy,“ říká malíř Jiří Straka.


Vedle modrobílých váz Straka prezentuje také soubor tušových maleb, z nichž některé volně navazují na výjevy zobrazené na porcelánových vázách. V duchu
vizuálního dialogu, který Straka vede mezi východem a západem, tedy dvěma vzájemně se prolínajícími světy, vystavuje krajiny, industrie i motivy pro čínskou
tušovou malbu stále zapovězené – motivy masa, tělesnosti a smrti. Tradiční tušovou malbou zobrazuje lyrické krajiny krkonošských lesů, v kontrastu s
malbami krajin působí motivy elektrických kabelů, igelitových pytlů a dalších industriálních symbolů. Stejné napětí Straka vnáší do obrazů s probodnutým
srdcem nebo do výjevů uhynulých zvířat. „Pomocí velkoformátové tušové malby na rýžovém papíře či malbami kobaltem na porcelánu vytváří Straka napínavou a
vrcholně estetickou transkulturní podívanou, jejímž prostřednictvím dochází k posouvání uměleckých modelů napříč médii i staletími,“ říká kurátor výstavy
Martin Dostál.