Poté, co se Světýlka premiérově blýskla v Hlavní soutěži karlovarského festivalu, vstoupí 5. září do českých kin. Měsíc před tím, než budou mít diváci
možnost nový film scenáristky a režisérky Beaty Parkanové vidět, o sobě dávají vědět oficiální upoutávkou. „Ti dva měli nejdřív zkusit mít zvíře, až pak
dítě,“ rozdává v ní Veronika Žilková coby filmová babička jednu ze svých dobře míněných, ale nevyžádaných rad. Její povzdech přitom dává tušit, že ve vztahu
její dcery není všechno v pořádku. Jakkoli více či méně umně se to dospělí snaží skrývat, pociťovat to začíná i malá Amálka. Do jejího bezstarostného
světa se vkrádá doteď nepoznaný nepokoj. A začíná se tam nepěkně zabydlovat.
Každé dětství jednou končí, některým se ale představa bezstarostného bytí rozplývá nečekaně brzo. Jeden letní den v životě malé Amálky je právě takovým. Zdánlivě se sice probudila do stejného světa, je v něm máma, táta, děda i babička, pohladit se přišel i kocour, přesto je ve vzduchu cítit podivné napětí. Nerozumí tomu a nikdo
nerozumí jí. Cítí se odstrčená, a tak se rozhodne trochu pozornosti pro sebe ukrást. „Zapomínáme, jak jsme se cítili a co jsme prožívali, když jsme byli malí, to už je
taková vlastnost dospělých. Myslím si, že pro dobrou výchovu našich dětí, a pro lepší svět vůbec, je nutné se umět znovu vcítit do dětské duše, do nás samotných před
mnoha lety. Spoustu rodičovských příkazů a návodů není dítě schopné uchopit, protože jim prostě nerozumí, protože neví, proč má to a to udělat. Spousta bolestí
dítěte plyne ze zdánlivě malicherných věcí, ovšem malicherných z našeho pohledu. Stejně tak spousta dospěláckých problémů je nepodstatná pro děti. Není to jejich zlá vůle, jenom některé věci zatím nechápou. Chápou je jinak než my,“ říká herec Martin Finger.
Role Amálčina dědy pro něj byla po Chvilkách a Slovu třetí filmovou spoluprací s režisérkou Beatou Parkanovou. „To by mohlo zavánět rutinou, já si ale říkal, že to
může být klidně naposledy, co spolu točíme, člověk nikdy neví a dal jsem do toho všechno. Říkal jsem si, že to vůbec není samozřejmost, že točím film, který má smysl, že trávím čas s lidmi, se kterými rád pracuji,“ nedá dopustit na téměř rodinnou atmosféru, která na natáčení panovala a ke které svou přítomností přispěla i tehdy sedmiletá Mia Bankó, představitelka ústřední postavy malé Amálky. „Práce s Miou byla úplně profesionální, neklamali jsme nebo nemanipulovali
nevědomé malé dítě. Scénář se naučila, zkoušela s ostatními herci dopředu před natáčením. Byla další profesionální herečkou do party, jakkoli před tím neměla žádné
zkušenosti s natáčením. A mně se s ní pracovalo nejlépe, jak jen je možné.
Absolutně otevřeně, napojeně. Myslím, že se v případě jejího hereckého výkonu stál malý zázrak – provede vás filmovým i vaším vlastní světem bez jediného falešného tónu,“ popisuje držitelka Křišťálového glóbu Beata Parkanová, jak se jí režírovala nejmladší herečka, jež svým výkonem okouzlila festivalové publikum v Karlových Varech i na Letní filmové škole v Uherském Hradišti.
„Beata Parkanová příběh zpracovala z pohledu malé Amálky a tomu přizpůsobila i formu filmu. Díky tomu vyvolávají Světýlka v divácích vzpomínky na vlastní dětství,
což mu dodává na neobyčejné emocionální intenzitě a řadí ho to mezi mimořádné autorské evropské filmy současnosti,“ říká za filmovou společnost love.FRAME
producent Přemysl Martínek. A CEO Bontonfilmu Martin Palán k tomu dodává: „Světýlka jsou opravdu mimořádný film, a to v každém ohledu: jak svojí formou, tak
poselstvím. Jsme zvyklí, že ve filmu vidíme svět, ve kterém se pořád něco zajímavého odehrává, ale jaký je svět jednoho dne ve skutečnosti? Beata Parkanová
nás s obrovskou citlivostí pro detail provází jedním takovým zdánlivě obyčejným dnem malé dívky. Každý, kdo na sebe ale nechá tento film působit, bude překvapen,
s jak obrovskou silou vlastních vzpomínek z dětství nás její příběh zasáhne.“ Světýlka se v českých kinech rozsvítí od 5. září, na jejich oficiální trailer se ale
můžete podívat už teď.