Pozor na úrazy a pády na náledí

Nejen zimní sporty, ale také chůze po kluzkých a namrzlých vozovkách či chodnících může zapříčinit vážné úrazy s nepříjemnými následky. Jak se v zimě na komunikacích chovat a jak postupovat v případě úrazu na náledí?

Chůze na náledí a vhodná obuv

Předejít pádu na náledí lze i uzpůsobením chůze. „Základem je pevný stoj s nohama rozkročenýma asi na šířku pánve, který je stabilní. Díky malým krůčkům a přenášení váhy z jedné nohy na druhou, rychleji se střídající za sebou, nedochází k tak velké destabilizaci těžiště těla, jako když děláte kroky dlouhé. Našlapujte na celá chodidla spíše přes špičku než přes patu,“ říká MUDr. Michaela Tomanová z Infinity Clinic. Tím, že se kroky za sebou rychleji střídají, se vyvažuje stabilita těla, protože nedochází k tak velkému vychylování těla do stran, kterým bychom na ledě mohli ztratit rovnováhu. Samozřejmostí je v tomto případě také vhodná obuv s kvalitní podrážkou s neklouzavým hlubokým zimním dezénem. Boty s hladkou podrážkou nechte v zimě raději doma.

Riziková místa, kde vás může zledovatělý povrch zaskočit

„Kromě náledí na chodnících, by chodci měli dát pozor také na namrzlé přechody pro chodce. Saduritová barva, která se na ně používá totiž snadno namrzá a může klouzat doslova jako led. Stejně tak by chodci měli být obezřetní v případě, kdy přecházejí v části s tramvajovými kolejemi, které jsou také náchylnější k námraze a mohou více klouzat,“ varuje Olga Boučková z oddělení Besip TSK.

Jak postupovat v případě zranění

Za stav chodníků zodpovídá jeho vlastník, případně správce. Pozor ale, ne všechny chodníky jsou udržovány, některé méně frekventované mohou být z povinnosti vyloučeny. V případě, že se vám stane vážný úraz na neupraveném chodníku a budete požadovat náhradu škody, nemusí vám být odškodnění přiznáno. Každý případ se posuzuje jednotlivě. Především budete muset prokázat, že chodník byl skutečně v neschůdném stavu a tento stav se nedal předpokládat. Odškodnění pak probíhá přes pojišťovny, a pro ty je třeba mít co nejpřesnější dokumentaci.

Please follow and like us:
error
Facebook
Facebook
GOOGLE
TWITTER
LINKEDIN